Möte med politiker, 6 nov!

I tisdags hade vi förmånen att få besök av kommunens ledande politiker, vi fick tillfälle att presentera vår verksamhet, både föreningen och företaget samt presentera oss själva. Mkt givande frågeställningar bollades fram och tillbaka och vi hoppas att denna dialog kan fortsätta och att vi får tillfälle att ha fler liknande möten.

Nu har vi sett att Lotta J, centerpartiet har skrivit lite om oss i sin blogg och här kommer en kopia av vad hon skrev:
Tilläggas bör att vi är en kulturförening och inte en teaterförening!
citat:
I gårkväll var politiker inbjudna till teaterföreningen Teater Klämman i djupaste Mellösa skogen.

Vi fick en presetnation av engagerat kulturarbete som med hög kvalité för alla åldrar och inriktningar har pågått under en 25 års period.

Ett levande och rikt kulturliv berikar och är en av flera framgångsfaktorer för en bygd, det är jag övertygad om.

Jag tillhör de som är intresserad och nyfiken, men ganska okunnig på högre nivåer. Verksamheten, teaterklämman som vi var inbjudna till är en förening och företag och bedrivs i det privata hemmet, det blir en nära och personlig stämning.

De insikter jag tar med mig från kvällen är att det är en utmaning att brinna för att utveckla och erbjuda kultur till folket och samtidigt leva av det.

DEt jag vill ta med mig är att mer se på kultur som näringsverksamhet.

Utmaningen är hur vi är beredda att betala för det. Det är möjligt att i projektform och med olika samarbeten exempelvis via studieförbund få lite ersättning. Antingen betalar vi vad det kostar och kulturföretagare kan leva av sitt arbete och uppgift för det finns behov och efterfrågan. Eller så betalar samhället för att kultur är så viktigt. Eller………………..

Teaterklämman har ett gediget utbud men svårigheten är att få inkomster som är rimliga till föreningen och till företaget.

Diskussionen lär fortsätta. Jag vill tacka för en lärorik kväll och är full av beundran för de kulturarbetera vi fick träffa igår.
slut citat!
Intressant och spännande läsning tycker vi!
I gårdagens Debatt på SVT kunde vi följa ännu fler tankar runt kulturens vara eller icke vara, ett avsnitt att rekommendera!

Vi har ju startat något vi kallar KULTURSTAMPET och vill du veta mer om det kan du kontakta oss via: [email protected]

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0